Uutiset

05 January 2018

tehoa-logistiikkaan-3.jpeg 

Logistiikan suunnittelu kuuluu verkkokaupan perustamiseen siinä missä pankkitilin avaaminen. Ilman hyvin rakennettua logistista verkostoa ei tavara liiku verkkokaupasta asiakkaille, ja eurot jäävät saamatta.

Mitä kauppiaan kannattaa ottaa huomioon, jotta pakettikaaokselta välttyy ja verkkokaupan logistiikka olisi mahdollisimman tehokasta? Miten oikein valittu logistiikkaratkaisu sujuvoittaa sekä asiakkaan että kauppiaan elämää? Haastattelimme Shipfunk Oy:n liiketoimintajohtajaa Antti Kurvista, joka listasi parhaat vinkkinsä.

 

1) Tarkastele logistiikkaa osana liiketoiminnan kokonaisuutta

Moni miettii logistiikassa usein lähinnä kuljetusyhtiötä, joka noutaa paketin varastolta tai paikkaa, johon itse vie paketit toimitettavaksi asiakkailleen. Tosiasiassa näkökulmia on paljon muitakin.

– Ydinliiketoiminnan ympärille kootut tukitoiminnot ovat kuin palapelin paloja, jotka rakentavat isoa kokonaiskuvaa. Logistiikkaa tulisi tarkastella osana kokonaisuutta ja pohtia, miten sen erinomaisilla ratkaisuilla saadaan tuotettua asiakkaille eniten lisäarvoa, sanoo Kurvinen.

 

2) Satsaa logistiikkapalveluun ja vältä aikaa vievä sopimusten teko eri kuljetusyhtiöiden kanssa

Sopimusten tekeminen erikseen jokaisen kuljetusyhtiön kanssa on aikaa vievää puuhaa, joka on pois ydinliiketoiminnasta. Hankkimalla logistiikkapalvelun kauppias saa kaikki sopimukset kätevästi samalla kertaa, yhdellä integraatiolla.

Kurvinen toteaa, että logistiikkaratkaisua valitessa on hyvä muistaa, että pääroolissa on nimenomaan palvelu:

– Kumipyöräkuljetus verkkokaupan varastosta loppukäyttäjän käsiin on sinänsä melko simppeli osa toimitusketjua. Nykyisin verkkokaupan asiakas odottaa kuitenkin palvelua myös kuljetuksen aikana.

Miten löytyy omaan kauppaan sopivin logistiikkaratkaisu? Ensimmäinen askel on selvä:

– Pohdi, haluatko pitää lankoja tiukasti itse käsissäsi vai keskittyä ydinliiketoimintaan ja myynnin kasvattamiseen. Jos jälkimmäistä, logistiikka kannattaa ulkoistaa mahdollisimman pitkälle, Kurvinen jatkaa.

 

3) Vaikka kuljetussopimukset tekisi itse, logistiikkapalvelusta on hyötyä

Verkkokauppias voi halutessaan solmia omat kuljetussopimuksensa ja hallinnoida niitä itse. Päivittäinen työ logistiikan parissa ei kuitenkaan pääty sopimuksiin vaan vasta alkaa siitä. Ja päivittäisrumbasta eroon pääseminen on se, missä logistiikkapalvelun hankkimisesta on etua. Omat sopimukset eivät estä logistiikkapalvelun hyödyntämistä.

– Olennaisinta on löytää sellainen kombinaatio, jonka avulla asiakaspalvelu on sujuvinta ja asiakas kokee saavansa suurinta mahdollista lisäarvoa verkkokaupan käyttäjänä. Tyytyväinen asiakas toimii samalla tavoin sekä kivijalassa että verkkokaupassa: hän palaa asioimaan uudelleen, muistuttaa Kurvinen.

 

4) Maksunvälityksen ja logistiikan niputtaminen tarjoaa monia etuja

Menestyvän verkkokaupan luominen on näennäisesti erillisten osasten ketjuttamista toimivaksi kokonaisuudeksi. Logistiikka ja maksupalvelu ovat tässä erittäin oleellisia komponentteja.

– Maksunvälityspalvelun ja logistiikan niputtaminen yhteen voi tarjota verkkokaupalle esimerkiksi yhdenmukaisen ulkoasun ostotapahtuman eri vaiheissa. Vielä tärkeämpi etu syntyy kuitenkin maksuvirtojen yksinkertaistumisesta. Kun maksunvälitys ja logistiikka kulkevat käsikädessä, voidaan tarvittavat kuljetusmaksut veloittaa asiakkaalta ja ohjata oikeaan paikkaan ilman kuljetusyhtiöiden toimittamia erillisiä laskuja, Kurvinen kuvaa.

 

5) Tavaran kuljettaminen on asiakaspalvelua

Asiakkaat edellyttävät verkkokaupoilta nykyisin tarkkoja toimitusaikaennusteita ja ovat usein kriittisiä niiden poikkeamien suhteen. Arkiselta tuntuva tavaran kuljettaminen onkin erittäin merkittävä osa hyvää asiakaskokemusta.

– Asiakaspalvelun näkökulmaa voi lähestyä monelta kantilta. Yksi hyvä vinkki on tarkastella oman kauppansa toiminnallisuutta välillä ulkopuolisen silmin. Missä kohtaa asiakaspalvelu ei ole aivan sujuvinta? Kaikkien ostopolun osien tärkein tavoite on saada asiakas palaamaan takaisin verkkokauppaan. Tämä pätee myös logistiikkaan.

 

+ 6) Seuraa logistiikkapalveluiden kehitystä

Logistiikan trendeissä kannattaa Kurvisen mukaan pitää juuri nyt silmällä esimerkiksi sitä, mitä tapahtuu elintarvikkeiden toimittamisessa. Kyseessä on osa-alue, jolla palvelutarjonta muun muassa väestön ikääntymisen takia tulee varmasti lisääntymään.

Myös pikatoimitusten tehokasta yleistymistä koko maassa voidaan odottaa lähitulevaisuudessa. Samoin logistiikasta saatavan datan hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi ja verkkokaupan tehokkuuden kasvattamiseksi kasvaa entisestään.

Pitkälle automatisoidut logistiikkapalvelut ovat Suomessa ja Pohjoismaissa vasta heräämässä oleva markkina. Shipfunk on yksi alan edelläkävijöitä. Shipfunkin logistiikkapalvelun saa pian integroitua kätevästi Checkoutin maksutapoihin.

Tule kuulemaan lisää verkkokaupan logistiikkaongelmien ratkaisemisesta webinaariimme torstaina 11.1.2018 klo 16!

Ilmoittaudu webinaariin

Lue myös Checkoutin ja Shipfunkin tuoreesta yhteistyöstä ja tutustu Shipfunkin palveluun heidän sivuillaan.

Antti Kurvinen toteaa, että logistiikkaa tulee tarkastella osana liiketoiminnan kokonaisuutta.

antti_kurvinen_haastattelu.jpg

Leave A Reply