Uutiset

17 October 2017

parhaat_myyntipäivät.jpg

Viikon, kuukauden ja vuoden voitokkaimmista myyntipäivistä on hyvä luoda näkemys jo verkkokauppiaan uransa alkumetreillä.

Joulukuu on tunnetusti lähes kaikille vuoden isoin myyntikuukausi. Mutta miksi juuri helmi- ja lokakuussa verkkokaupan myyntitilastot sukeltavat useimmilla toimialoilla? Entä mikä tekee maanantaista viikon ylivoimaisesti kirkkaimman myyntipäivän?

Poimimme tähän juttuun tuoreen verkkokauppiaan avuksi datamme kertomat kiintoisimmat huomiot myyntiajankohdista. Vaikka tuloksiin vaikuttavat Checkoutin kauppiaiden toimialat, moni havainnoista pätee verkkokauppaan aivan yleisesti.

Kevättalvella ihmisten ostohalut vähissä 

Tilastot todistavat, että helmikuussa on myynnissä hiljaista. Ilmiö on kauppiaille tuttu, eikä kuoppa selity vain helmikuun muita lyhyemmällä pituudella. Joulusesongin ja vuodenvaihteen alennusmyyntien jälkeen monilla on ylimääräinen raha tiukassa.

Helmikuun jälkeen verkkomyynti lähtee yleisesti kasvuun kohti kesää. Valmistujaiset ja muut alkukesän iloiset juhlat kuten häät piristävät kauppaa.

Kesälomillaan kuluttajat ovat tänäkin päivänä melko maltillisia ostajia, vaikka shoppailumahdollisuudet suoraan rannalta ja kesämökeiltä ovat helpottuneet niin tietoverkkojen kattavuuden, vaivattomien mobiilimaksutapojen kuin verkkokauppojen parantuvan mobiilikäytettävyyden myötä.

 

Helmi- ja lokakuun myyntikuopat näkyvät datassa. Elokuun puoliväli sen sijaan on monille yksi vuoden parhaita myyntiajankohtia.

Helmi- ja lokakuun myyntikuopat näkyvät datassa. Elokuun puoliväli sen sijaan on monille yksi vuoden parhaita myyntiajankohtia.

Harvempi hankkii sesongin uutuustuotteita 

Elokuun puolivälissä asiakkaiden ostohalukkuus lisääntyy. Tähän vaikuttavat sekä koulujen alun synnyttämät hankintatarpeet että ihmisten taipumus ylipäätään shoppailla joko ennen tai jälkeen lomiensa.

Syys- ja lokakuussa verkkokauppa ei varsinaisesti kukoista, kun ihmiset ovat käyttäneet kaikki rahansa kesälomallaan ja heti sen jälkeen. Keskimääräinen kuluttaja ei panosta niinkään syksyn uutuuksiin vaan suosii alennuslöytöjen tekemistä edelliskauden tuotteista.

Synkän lokakuun jälkeen päästään kasvuun kohti joulumyyntiä. Lisäksi pyhäinpäivän seutuun osuvat ostospäivät Black Friday ja Cyber Monday muodostavat meillä Suomessakin jo selvästi havaittavat myyntipiikit marraskuun loppuun.

Joulukuu on kiistämättä vuoden merkittävin myyntikuukausi, mutta jouluaattona verkko-ostoksia ei juuri tehdä. Myynti piristyy heti ensimmäisenä joulupäivänä, kun heille, joita tavataan vasta aaton jälkeen, hankitaan vielä esimerkiksi nopeasti käsiinsaatavia digilahjoja.

Joulukuun myynti päihittää muut kuukaudet, mutta aattona verkko-ostoksia ei juurikaan tehdä. Black Friday ja Cyber Monday ovat havaittavissa ostajien aktiivisuuspiikkeinä marraskuun lopulla.

Joulukuun myynti päihittää muut kuukaudet, mutta aattona verkko-ostoksia ei juurikaan tehdä. Black Friday ja Cyber Monday ovat havaittavissa ostajien aktiivisuuspiikkeinä marraskuun lopulla.

Palkkapäivät tuovat kuluttajat kauppoihin 

Kuukausitasolla merkittävin myyntipäivä on puolivälissä, 15. päivän kohdalla. Myös kuun viimeisenä päivänä on hyvä myydä. Näitä huippuja selittävät ennen kaikkea palkanmaksupäivät. Ihmiset ovat paitsi kyvykkäimpiä, myös valmiimpia ostamaan haluamansa tuotteet heti palkkapäivänsä aikaan.

Kuun alussa myynti jatkuu usein hyvänä, ja notkahdukset näkyvät juuri ennen kuun puoliväliä ja erityisesti sen loppua. Sama kuvio toistuu pääsääntöisesti ympäri vuoden. Vain alekuukaudet tekevät poikkeuksen: kesä- ja joulukuussa myynti on keskivertoa parempaa myös loppukuusta juhannuksen- ja joulunjälkeisten alennusmyyntien vetovoiman takia.

Verkko-ostajien aktiivisuustaso tyypillisen kuun aikana. Kuun puolivälissä maksettavat palkat ilmenevät selvänä kulutuspiikkinä. Huono tulos 31. päivänä selittyy sillä, että vain osassa kuita päiviä on niin monta.

Verkko-ostajien aktiivisuustaso tyypillisen kuun aikana. Kuun puolivälissä maksettavat palkat ilmenevät selvänä kulutuspiikkinä. Huono tulos 31. päivänä selittyy sillä, että vain osassa kuita päiviä on niin monta.

Maanantaisin verkkokauppojen ovet käyvät tiuhaan 

Viikonpäivistä maanantai on verkkokaupassa myyntivolyymiltaan ylivoimaisesti kovin. Voikin pohtia, onko ostosterapia ihmisten keino selvitä viikonlopun jälkeisestä töihinpaluusta ja viikon alkuun liittyvästä ahdistuksesta. Työviikon ensimmäinen päivä on loisteliain myyntipäivä yhtä lailla lomien jälkeen.

Viikonloppuisin verkkokauppa uinuu. Ihmiset eivät tällöin vietä yhtä paljon aikaa tietokoneiden ja digitaalisten laitteiden äärellä.

Huomionarvoista on, että joulukuussa myynti pysyy viikon mittaan tavallista korkeammalla koko viikon. Kun kaupanteko maaliskuussa piristyy tuskaisan helmikuun jälkeen, näkyy tämäkin siten, että myyntiä riittää maanantain huipun jälkeen pidemmälle viikkoa.

Maanantaisin tehdään eniten verkko-ostoksia. Hyvinä myyntisesonkeina viikonpäivien välinen ero jonkin verran tasoittuu.

 

Maanantaisin tehdään eniten verkko-ostoksia. Hyvinä myyntisesonkeina viikonpäivien välinen ero jonkin verran tasoittuu.

 

Tuotteidesi hintaluokka vaikuttaa sesonkeihin  

Tehokkaimmissa myyntikuukausissa on toimialoittain luonnollisesti jonkin verran eroja. Esimerkiksi apteekkialalla on monista muista poikkeavat sesonkinsa silloin, kun kansalaiset täydentävät keväällä aurinkovoide- tai syksyllä vitamiinivarastojaan. Loppuvuoden huikeat tarjouspäivät Black Friday ja Cyber Monday puolestaan näkyvät toistaiseksi Suomessa vahvimmin elektroniikkakaupassa.

Toimialaa suurempi vaikutus on kauppasi tuotteiden hintaluokalla. Jos ykkösartikkelisi kilpailevat halvalla hinnalla, kannattaa sinun huomioida ennen kaikkea säästäväisten ja alennussesonkeja odottavien shoppailijoiden suosimat ostoajankohdat. Kuun puolivälin palkkapäivällä on tässä kentässä entistä suurempi merkitys.

Jos tuotteitasi sen sijaan hankitaan niiden erityisen korkean laadun tai brändiarvon takia, ostajia löytyy sekä kauden uutuustuotteen tavoittelijoista, joille hinta ei ole esteenä, sekä heistä, jotka ajoittavat merkkituotteiden hankkimisen vasta alennusmyynteihin. Tällöin keskeiset ajankohdalle myynnille ovat erilaiset kuin halvemmilla tuotteilla.

 

Varaudu parhaisiin myyntihetkiin: 4 vinkkiä 

  • Varmista, että verkkokauppasi ja varastosi ovat valmiina ostajia varten ennen kuun 15. päivää sekä ensimmäisenä maanantaina sen jälkeen. Näihin hetkiin ajoittuvat todennäköisesti korkeimmat myyntilukusi.
  • Varastojen täyttämisen aika on kuun 24.–25. päivä, jolloin kauppa on hiljaisempaa ja ihmisten ostovoima matala.
  • Klo 9–10 arkiaamuina verkko-ostaminen piristyy töiden käynnistelyn lomassa. Vuorokauden vilkkain myynti puolestaan osuu iltaan välille klo 18–23. Tämä tarkoittaa, että näihin aikoihin myös mahdollisia ongelmia ilmenee kaupassasi enemmän, joten asiakaspalvelusi olisi hyvä pitää valmiudessa.
  • Vaikka kesäalennusmyynnit ovat vuosi vuodelta aikaistuneet, ihmiset eivät välttämättä ole valmiita ostamaan vielä kovin varhain kesäkuussa. Harkitse siis, kannattaako sinun lähteä tähän trendiin mukaan.


verkkokaupan perustamisopas