Uutiset

22 June 2017

Tuplaa-liikevaihto-Samuli-Makela.jpg

Edellisessä kirjoituksessamme listasimme vakuuttavia syitä, miksi verkkokaupan kannattaa ottaa valikoimaansa myös mobiilimaksutavat. Mobiiliaiheen parissa jatkaa nyt vieraskirjoittajamme, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Samuli Mäkelä. Tällä kertaa avataan tarkemmin sivuston käytettävyyden vaatimuksia.

 

-------------------

 

Tehdäänkö verkkokaupassasi noin 50% ostoksista mobiilissa? Jos näin ei ole, kaupan mobiilikäytettävyyttä kannattaa arvioida uudelleen.


Mobiilin osuus on kasvanut huimaa vauhtia viime vuosina, ja trendi näyttää jatkuvan myös tulevaisuudessa. Nykyisin on hyvin tyypillistä, että vähittäisverkkokaupan kävijöistä jopa 60–70% navigoi kauppaan mobiililaitteella. Jos mobiilikäytettävyyteen ei ole panostettu, saatat menettää lähes puolet potentiaalisesta liikevaihdosta.

Mobiilikäytettävyyden merkityksestä on puhuttu jo vuosien ajan, mutta siitä huolimatta kauppojen käytettävyys ei ole yleisesti ottaen käyttäjien vaatimalla tasolla. Tyypillisiä ongelmia ovat muun muassa sivuston hitaus, hankala navigointi ja liian monimutkainen ostoprosessi.


Verkkosivuston nopeus ratkaisee mobiilissa


Nykyisin ihmiset ostavat verkosta enemmän kuin koskaan ennen. Samalla myös kauppojen, kilpailun ja valikoiman määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Mobiilikäyttäjät ovat siitä armoton segmentti, että he vaativat vastauksia heti. Jos halutun sivun latautumisessa kestää yli 2–3 sekuntia, tämä näkyy välittömästi korkeamman poistumisprosentin muodossa.

Seuraavat asiat ovat yleensä helpoin tapa nopeuttaa sivujen latausaikoja:

● Kuvien määrä ja optimointi – Ovatko kuvat optimikoossa? Kuinka paljon ne hidastavat sivun latautumista?
● Koodin optimointi – Ovatko CSS-tyylitiedostosi ja JavaScriptisi yhdistelty yhdeksi tiedostoksi? Onko koodin koko minimoitu?
● Välimuistin hyödyntäminen – Ladataanko kaikki sivujen elementit joka kerta uudestaan vai tallentuvatko ne käyttäjän selaimen välimuistiin?
● Palvelimen vastausaika – Palvelimen sijainti? Yhteyden nopeus?

Sivustosi mobiilikäytettävyyden ja -nopeuden voit testata esimerkiksi Googlen ilmaisella Test My Site -työkalulla.

Yleisin yksittäinen nopeuteen vaikuttava ongelma ovat liian suuret kuvatiedostot. Kuvatiedostojen kokoa saa pienennettyä kätevästi esimerkiksi pakkaamalla kuvat käyttämällä TinyPNG:tä.

Koodin optimoinnissa tavallisimpia kikkoja ovat erillisten CSS-tyylitiedostojen ja JavaScriptien yhdistely yhdeksi tiedostoksi, joka vähentää serverille tulevien pyyntöjen määrää ja täten nopeuttaa sivuston latausta, sekä koodin minimointi. Koodin minimointi tapahtuu poistamalla koodista kommentit ja turhat merkit kuten välit ja rivinvaihdot. Yhdistelyyn ja koodin minimointiin löytyy useita työkaluja ja monille suosituille verkkokauppa-alustoille lisäosia, jotka pakkaavat koodia pienemmäksi.


Hyvä käytettävyys ostoprosessin eri vaiheissa


Verkkokaupan responsiivisuus ei vielä tarkoita, että kauppa olisi myyvä mobiilikäyttäjille. Ei auta, vaikka kuvat, teksti ja muut elementit istuisivat nätisti myös puhelimen ruudulle, jos käytettävyys ei ole saumatonta koko ostoprosessin ajan.

Jos verkkokauppasi on ollut jo toiminnassa jonkin aikaa, helpoin tapa lähteä purkamaan tätä on tarkistaa Google Analytics -työkalulla, mitä mobiilikäyttäjät todellisuudessa kaupassasi tekevät. Erottele mobiililiikenne omaan segmenttiinsä ja tarkista, mitä he tekevät suhteessa muihin verkkosivuvierailijoihin. Luopuuko suuri osa käyttäjistä jollakin tietyllä sivulla? Selvitä miksi. Syy voi löytyä hitaan latausajan lisäksi esimerkiksi hankalasta navigoinnista tai siitä, että käyttäjä ei löydä tarpeeksi nopeasti etsimäänsä asiaa. Muista, että mobiilikäyttäjät voivat tehdä ostoksia mitä erikoisimmissa paikoissa, joten heillä on myös erilaisia häiriötekijöitä usein huomattavasti enemmän.

Yksinkertaisia tapoja parantaa sivuston mobiilikäytettävyyttä:

● Tarpeeksi suuret “tilaa” ym. -napit
● Selkeä navigointi mobiilissa ja ennakoiva haku
● Rajoita tekstin määrää mobiilissa ja tärkeillä sivuilla
● Varmista, että linkit ja muut elementit eivät ole liian lähellä toisiaan


Mobiilimaksutavat ja nopea checkout


Yksi suurimmista ongelmista on edelleen liian hankala maksaminen mobiililaitteella. Harva jaksaa etsiä pankkitunnuksia tehdessään ostoksia julkisella paikalla, jolloin pahimmillaan kauppa jää kokonaan tekemättä.

Uudet mobiilikäyttäjille suunnatut maksutavat, kuten OP Pivo Maksunappi, Masterpass ja MobilePay pienentävät huomattavasti juuri tätä kynnystä. Kun ostoprosessista voidaan pudottaa pari ylimääräistä vaihetta välistä, kauppiaan mahdollisuudet kaupantekoon paranevat huimasti.

Esimerkiksi MobilePay-sovellusta on ladattu Suomessa jo lähes puoli miljoonaa kertaa, joten kyse ei ole enää vain harvojen ja valittujen ihmisten satunnaisesta testailusta.


Suunnittele kaikki mobiilikäyttäjiä varten


Mobiili ei ole enää tulevaisuuden asia, vaan 100% tätä päivää. Jos et ota mobiiliasiakkaitasi huomioon, menetät mitä todennäköisemmin ison osan liikevaihdostasi. Tulevaisuudessa mobiiliasioimisen määrä myös kasvaa entisestään, joten kannattaa varautua siihen, että suurin osa asiakkaistasi asioi pian mobiililaitteilla. Jotta menestyisit myös tulevaisuudessa, suunnittele koko verkkopalvelusi alusta asti mobiilikäyttäjille ja lisää vasta sen jälkeen muita toiminnallisuuksia pöytäkonetta käyttäville kävijöille.

 

Kirjoittaja: Samuli Mäkelä on digitaalisen markkinoinnin ammattilainen, joka auttaa verkossa toimivia yrityksiä menestymään pohjoismaisilla markkinoilla. Hän on myös yksi digimarkkinointipalveluja tarjoavan SEOSEON Ltd:n perustajajäsenistä.

twitter_pieni_60.png Facebook_pieni_60.png LinkedIn_pieni_60b.png

 Samuli Mäkelä - Profile.jpg

 

 verkkokaupan perustamisopas