Uutiset

26 February 2018

minustako-verkkokauppias2.jpg

Vera Aarteinen sai vinkkejä oman kaupan toteutukseen Päivässä verkkokauppiaaksi -koulutuksesta.

 

Kun päässä pyörii hyvä visio tuotteista, joille tietää olevan tarpeeksi kysyntää, on aika päättää niille paras myyntikanava. Perustaisinko verkkokaupan, kivijalkamyymälän vai kenties molemmat? Moni miettii verkkokauppaa esimerkiksi sivubisnekseksi muun työn oheen.

Kauppiashaaveen pohdiskeluun voi huomaamatta kulua paljon aikaa. Jossain vaiheessa on kuitenkin ryhdyttävä toimeen, ja tässä kohtaa on erinomainen idea hankkia hieman vetoapua ja osallistua vaikkapa sopivaan koulutukseen. Pieni vauhdinanto voi olla juuri se, mitä idea tarvitsee konkretisoituakseen.

 

Verkkokauppa tavoittaa kansainväliset asiakkaat

Käytännönläheistä apua verkkokaupan pystyttämiseen tarjoaa esimerkiksi Woolman Oy:n ja OP Ryhmän järjestämä Päivässä verkkokauppiaaksi -koulutuskiertue.

Vera Aarteinen osallistui koulutukseen Tampereella. Hänen suunnitelmissaan on verkkokaupan perustaminen muun työn oheen. Koulutukseen tullessa liikeidea oli Aarteisella selvä: myydä laadukkaita painopintatuotteita kuten julisteita, joissa on taivaankappaleiden asemia kuvaava astrologinen kartta. 

Aarteinen kertoi pohtivansa joko verkkokaupan, kivijalkaliikkeen tai molempien avaamista.

– Verkkokauppa tavoittaisi potentiaalisesti enemmän asiakkaita. Se olisi myös kansainvälinen vaihtoehto, sillä Suomessa ei välttämättä riitä ostajia tällaiselle rajatulle erityistuotteiden valikoimalle.

– Kivijalkamyymälän avaaminen on silti myös vahvasti harkinnassa ja riippuu ennen kaikkea siitä, löydänkö sopivan tilan.

Koulutuksessa hyödynnettävän Shopify-verkkokauppa-alustan yhdistäminen kivijalka- tai tapahtumamyyntiin onkin helppoa valmiin OP Kassa -integraation avulla. Tällöin esimerkiksi varastosaldo pysyy jatkuvasti ajan tasalla riippumatta siitä, missä kanavassa tuotteen myit.

 

Haasteellisimmalta tuntuu markkinointi

Moni aloittava verkkokauppias tuskailee markkinoinnin ja näkyvyyden saamisen kanssa. Ei riitä, että kauppa on pystyssä ja sitten vain jäädään odottelemaan asiakkaita. Päivässä verkkokauppiaaksi -koulutuksessa käydäänkin läpi useita markkinoinnin osa-alueita ja tehokkaimpia työkaluja.

Aarteinen nostaa haasteeksi sen, että asiakas on saatava vakuuttuneeksi tuoteteksteillä, tarinoilla ja kuvilla.

– Tekstien täytyy olla todella hyvät, kun tuotteista ei ole mahdollisuutta kertoa lisää kasvokkain, toisin kuin kivijalkamyymälässä.

 

Koulutuspäivä kirkasti suunnitelman

Aarteinen toteaa koulutuspäivän selkiyttäneet ajatuksia paljon. Ideoita sai myös muiden osallistujien kommenteista ja päivän aikana käydyistä keskusteluista.

–Voi sanoa, että koulutuksessa syntyi suorastaan strategia, miten etenen liikeidean toteutuksessa.

Helppokäyttöinen, kauppiaan tarpeisiin mukautuva Shopify-alusta oli Aarteiselle entuudestaan jonkin verran tuttu ja tuntui toimivalta.

– Päivä oli nopeatempoinen kokonaisuus, mutta mukana pysyi hyvin, kannustaa Aarteinen.

 

Suunnitteletko verkkokauppiaaksi ryhtymistä tai jo olemassa olevan kaupan päivittämistä? Katso kiertueen seuraavat etapit ja ilmoittaudu mukaan:

paivassaverkkokauppiaaksi.fi

 

Lue myös aiempi juttumme koulutuksesta: Mitä jos verkkokaupan perustaminen onnistuisi päivässä?