Uutiset

14 May 2018

kultasepänliike-suokko-asiakastarina

Tamperelainen Kultasepänliike Suokko on aina halunnut olla ajassa mukana. Tänä päivänä korualalla voiton vievätkin yritykset, jotka Suokon tapaan yhdistävät taitavasti myynnin niin kivijalkaliikkeessä kuin verkkokaupassa.

Nykyaikaiseen, monikanavaiseen kaupankäyntiin Suokko löysi erinomainen ratkaisun yhdistelmästä OP Kassan kassajärjestelmä, Checkout Finlandin maksutavat ja Shopify-verkkokauppa-alusta.

 

Ennen käveltiin liikkeeseen, nyt suosikkikoru löytyy ensin verkosta

Kultaseppä ja yrittäjä Iiro Suokolla on 30 vuoden kokemus korualasta, joten sen muutosta on helppo tarkastella. Ilmiselvää kuluneena aikana on ollut esimerkiksi korubrändien voimistuminen ja hopeakorujen suosion kasvu. Iiro Suokko

– Ihmiset haluavat nyt koruihinsa entistä enemmän yksilöllisyyttä. Jopa kihlaparit valitsevat usein täysin toisistaan poikkeavat, omaan tyyliään parhaiten korostavat sormukset, sanoo Suokko.

Yhtä lailla merkittävää on markkinoinnin siirtyminen printistä vahvasti verkkoon. Jos markkinoinnissa on unohdettu monikanavaisuus, on kultasepänliikkeen vaarana kuihtuminen.

– Verkko on tuonut kansainvälisen kilpailun aivan kotiovelle. Korutrendit välittyvät meille maailmalta aiempaa nopeammin. Varsinkin nuoremmat asiakkaat löytävät nykyään usein ensin verkosta heitä kiinnostavan korun ja saapuvat vasta sitten liikkeeseen. Ennen valittiin ensimmäisenä liike, josta arvokas ja merkityksellinen esine haluttiin ostaa, kuvaa Suokko.

 

Ilman digimarkkinointia yrityksellä ei ole tulevaisuutta

Tänä päivänä liikkeen näyteikkuna ei Suokon mukaan ole kivijalassa vaan verkossa. Suokon ensimmäinen verkkosivu näki päivänvalon jo vuonna 1996.

– Olemme halunneet aina olla kärkijoukoissa. Viimeksi olemme uudistaneet kotisivun ja verkkokaupan täysin joulukuun lopussa 2017. Yksi tärkeä syy tähän oli saada tuotteet aiempaa paremmin esille.

Suokon markkinointistrategia painottuu verkkoon. Poikkeuksen tekee ostamme kultaa -mainonta, joka vielä tavoittaa kohderyhmänsä parhaiten printtinä Aamulehdessä.

– Digitaalisen markkinoinnin työkalujen hallitseminen on yrittäjälle ensiarvoisen tärkeää. Jos hyvin toimivaa verkkokauppaa ja verkkoläsnäoloa ei pidetä merkittävänä myös työajan kannalta, ollaan väärässä. Tämä tuli meillekin selväksi viime syksynä, kun vanha verkkokauppa-alustamme ei taipunut kaikkeen mitä halusimme, kertoo Suokko.

– Digimarkkinointi ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa eivät enää ole valintakysymyksiä, vaan niissä on yksinkertaisesti pakko olla mukana. Se on firman jatkuvuuden edellytys.

 

Onnistuneesti kivijalasta verkkoon? Voit aloittaa rajatulla kokonaisuudella

Kivijalkaliikkeen ja verkkokaupan onnistuneessa yhdistämisessä oleellista on lähteä liikkeelle.

Kivijalkakauppiasta, joka yhä epäröi verkkokaupan perustamista, Suokko suosittelee aloittamaan vaikkapa vain muutamasta tarkasti mietitystä tuoteryhmästä. Kun tämän tekee hyvin ja panostaa verkkokaupan markkinointiin, on jo saanut loistavan startin.

– Kaupan laajentamista on yksinkertaista jatkaa, kun entuudestaan tietää, mikä kohderyhmään toimii. Rajattu projekti auttaa alkuun helpommin. Pääset heti mukaan tekemisen rytmiin: siihen, miten esimerkiksi luodaan tuotekortteja ja millaisia keinoja on olemassa digitaaliseen markkinointiin.

Verkkokaupan rakentamiseen Suokko kehottaa ottamaan yhteistyökumppanin, jos omasta firmasta ei löydy tarvittavaa osaamista.

– Muiden verkkokauppiaiden kanssa kannattaa verkostoitua somessa, kuten Facebookissa. Voit oppia toisten selättämistä ongelmista, eikä sinun tarvitse tuhlata aikaasi tekemällä jokaista virhettä kantapään kautta itse. Mekin olemme saaneet muilta kauppiailta tehokkaita vinkkejä ihan käytännön yksityiskohtiin.

Suokko vinkkaa myös katsomaan, mitä kovimmat kilpailijat ovat verkkokaupassaan ja sosiaalisessa mediassa tehneet – ja koittamaan tehdä sen paremmin.

 

OP Kassa + Checkout + Shopify = nykyaikaisen kaupankäynnin kokonaisuus

Suokko päätyi vaihtamaan myymälässään OP Kassaan tilanteessa, jossa heillä oli jo aiempaa kokemusta tätä laajemmasta kassajärjestelmästä. 

– OP Kassa on yksinkertaisempi ja selkeämpi käyttää. Se näyttää helposti, visuaalisesti ja nopeasti esimerkiksi halutut raportit. OP Kassa on selvästi markkinoiden kehittyvin kassajärjestelmä. Ja asiakaspalvelusta olemme aina saaneet nopeasti vastaukset kysymyksiimme!

Checkout Finlandin maksutavat puolestaan ovat olleet verkkomyynnissä huolettomat. Suokko toteaa, että kun raportti tulee kätevästi sähköpostiin, tietoa ei tarvitse erikseen vaivalloisesti hakea.

– Kun rakensimme verkkokauppaamme Shopify-alustalle Woolmanin kanssa, saimme heiltä vihjeen OP Kassasta. Woolman on OPn yhteistyökumppani. Checkoutin maksutavat tulivat näppärästi OP Kassan kanssa samasta paikasta. OPlla on tarjolla hyvä kokonaisuus nykyaikaiseen kaupankäyntiin, kehuu Iiro Suokko.

 

Lue lisää ketterästä OP Kassasta, jolla myyt missä vain. OP Kassan Shopify-integraatio vastaa monikanavaisen myynnin haasteisiin. Myyntiluvut ja varastosaldot päivittyvät pilvipohjaiseen OP Kassaan reaaliaikaisesti ja ilman manuaalista työtä, tapahtuipa myynti missä tahansa.


Lataa myös opas menestyvän kaupan kulmakivistä!

Tutustu muihin asiakastarinoihimme:

Leave A Reply