Uutiset

23 February 2017
verkkokaupan-perustaminen-blogi.jpg
 
 
Verkkokaupan perustaminen on monelle yritykselle askel, joka nostaa liiketoiminnan uudelle tasolle. Myynnin siirtäminen verkkoon on prosessi, joka vaatii suunnitelmallisuutta ja paljon konkreettisia tekoja.
 
Listasimme 10 yleisintä virhettä, joihin aloitteleva verkkokauppias voi huomaamattaan sortua. Välttämällä näitä sudenkuoppia saa verkkokaupan pyörimään sujuvasti ilman odottamattomia lisäkustannuksia, hukkaantunutta aikaa ja palaneita hermoja. Olitpa laajentamassa kivijalkakaupasta verkkoon tai perustamassa verkkokauppaa ensimmäiseksi myyntikanavaksesi, auttaa näiden virheiden välttäminen sinua menestymään.

 

1. Et perusta verkkokauppaa, vaikka kysyntä on olemassa

 
Suurin virhe verkkokaupan perustamisessa on se, että sitä ei perusteta lainkaan. Moni kivijalkakauppias kokee myynnin siirtämisen verkkoon pelottavana askeleena. Asiakkaat ovat jopa saattaneet tuoda esille kiinnostuksensa sähköisestä ostamisesta, mutta ajatus tuntuu silti ahdistavalta. Uskonloikka kuitenkin kannattaa, sillä parhaimmillaan verkkokauppa tarjoaa yrityksille suuret kasvumahdollisuudet, entistä laajemman asiakaskunnan ja kohonneen asiakastyytyväisyyden.
 
 

2. Valitset väärät kumppanit

 
Verkkokaupan pyörittäminen vaatii sujuvaa yhteistyötä usean eri toimijan kanssa. Verkkokauppa-alusta, tavarantoimittajat, logistiikka, maksuliikenne ja taloushallinta ovat keskeiset tekijät toimivassa kokonaisuudessa.
 
On erityisen tärkeää, että valitsemasi kumppanit sopivat juuri sinun yrityksesi tavoitteisiin. Monesti saatetaan valita liian monimutkaiset ratkaisut yksinkertaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi verkkokauppa-alustaa valittaessa päädytään vaikeaan ja koodaustaitoja vaativaan ratkaisuun, vaikka tarjolla olisi yksinkertaisempia vaihtoehtoja. Pienen ja aloittelevan verkkokaupan tarpeet voi riittää täyttämään valmisverkkokauppa kuten MyCashFlow, kun taas suuri ja räätälöitävä verkkokauppa tarvitsee esimerkiksi Magento 2.0 –alustan kaltaisen ratkaisun.
 
Oikea kumppani takaa kevyesti rullaavan prosessin ja mahdollistaa hyvän asiakaskokemuksen. Me Checkoutilla kiinnitämme erityisen paljon huomiota sujuvaan kumppanuuteen, jotta asiakkaidemme ei tarvitse murehtia verkkomaksamiseen liittyvistä asioista. Tarjoamistamme palveluista voit lukea lisää täältä.
 
 

3. Et tunne asiakaskuntaasi

 
Verkkokauppa tuo yrityksesi tuotteet ja palvelut laajan asiakaskunnan saataville. Tämä tarkoittaa, että asiakaskuntasi saattaa jatkossa koostua täysin uudenlaisista asiakkaista verrattuna niihin keitä myymälässäsi vierailee. Älä siis oleta, että verkkokaupassa toimii esimerkiksi täysin sama tuotevalikoima kuin kivijalkakaupassa.
 
Asiakkaaseen tutustuminen ei vaadi kalliita tutkimuksia ja analyyseja. Käytä sosiaalisen median kanaviasi tiedonlähteinä, kysele mikä asiakkaitasi kiinnostaa, haastattele tuttujasi ja yrittäjäystäviäsi. Hyödynnä myös erilaisia yrittäjäryhmiä. Tiedon kerääminen auttaa kohdentamaan tuote- ja palveluvalikoimasi sekä markkinointisi juuri oikealle kohderyhmälle.

 

4. Tuotevalikoimasi on liian suppea tai laaja

 
Hyvä asiakastuntemus on oikein kootun tuotevalikoiman lähtökohta. Ei kannata tarjota kaikille kaikkea, vaan riittävästi valikoimaa tärkeimmälle asiakaskunnalle. Tavoitetila on tasapaino, jossa asiakas saa valita tuotteen riittävästä määrästä vaihtoehtoja kuitenkaan kokematta valinnanvaikeutta. Tämä paitsi helpottaa ja nopeuttaa asiakkaan ostoprosessia, myös auttaa luomaan haluttua mielikuvaa yrityksestäsi.
 
Tuotevalikoiman rajaamisessa auttaa seuraavien kysymysten esittäminen: kuka on kohdeasiakkaani? Minkä ikäisiä asiakkaita tavoittelen? Tarjoanko tuotteita tai palveluita sekä miehille että naisille? Kuinka monimutkaisen ostoprosessin asiakkaani käy läpi ennen tuotteen tilaamista? Mitä pidemmälle asiakkaan analysoinnin viet, sitä helpompaa tuotevalikoiman rajaaminen on.
 
 

5. Valitset väärät maksutavat

 
Asiakkaalle tulee tarjota riittävästi vaihtoehtoja eri maksutavoista. Mikäli asiakas ei löydä valikoimasta itselleen mieluisaa ja tuttua maksutapaa, jää kauppa monesti syntymättä. Monipuoliset maksutavat auttavat pienentämään ostoskorin hylkäysprosenttia, joka on Baymard Instituten tutkimuksen mukaan jopa 69,23%.
 
Laajat maksutapavaihtoehdot ja selkeät verkkomaksupainikkeet parantavat asiakaskokemusta, tekevät ostamisen helpommaksi ja nostavat myyntilukuja. Tässä siis monta syytä panostaa tähän verkkokaupankäynnin osa-alueeseen. Lue lisää Checkoutin kattavasta maksutapavalikoimasta.

 

6. Toimitustavat ovat liian suppeat

 
Asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää, että tuotteiden toimitus on tehty asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. Valitse sellaiset toimitustavat, jotka vievät ostokset lähelle asiakasta. Monipuolinen valikoima toimitustapoja mahdollistaa sen, että asiakas voi valita omiin arkirutiineihinsa parhaiten sopivan menetelmän. Näppärästi sujunut kauppa tuotetoimituksineen kannustaa asiakasta käyttämään verkkokauppaasi toistekin.

 

7. Olet tehnyt edellä mainitut kohdat huolella, ja sitten vain istut odottamaan

 
Verkkokaupan perustaminen ei vielä takaa, että verkkokauppa menestyy. Kilpailu on kovaa, joten ilman aktiivista markkinointia verkkokauppasi ei tule saamaan toivomaasi näkyvyyttä. Myös markkinointi tulisi toteuttaa asiakkaan ehdoilla. Mieti millä kanavilla parhaiten tavoitat kohderyhmäsi ja millaiset viestit saavat heidät kiinnostumaan. Pohdi myös millä tavoin erotut kilpailijoistasi ja käytä tätä tietoa hyödyksesi.
 
 

8. Annat asiakkaalle lupauksia, joita et voi pitää

 
Vaikka tämä on listallamme vasta kohdalla 8, voisi tämä tärkeytensä puolesta olla ensimmäisenä. Lupausten pitäminen on kasvavan bisneksen kannalta tärkeimpiä asioita. Huono maine tunnetusti kiirii kauemmas kuin hyvät asiakaskokemukset. Jos siis lupaat asiakkaallesi 2-3 päivän toimitusajan, varmista että tämä on logistisesti mahdollista. Mikäli tarjoat maksuttoman tuotepalautuksen, huolehdi että se on toteutettavissa.
 
Ole realisti suunnitellessasi verkkokaupan toimintoja. Ei kannata tarjota asiakkaalle palveluja vain siksi, että ne kuulostavat hyviltä. Mikäli nämä lupaukset saavat yrityksesi hankalaan tilanteeseen toteutuessaan, kannattaa mieluummin jättää ne tarjoamatta.
 
 

9. Odotat näkeväsi tuloksia välittömästi

 
Verkkokauppabisnes on maratonlaji, ei nopea sprintti. Ei siis pidä masentua, jos työn tulokset eivät näy välittömästi myyntinä ja kasvaneina asiakasmäärinä. Verkkokaupan julkaisun jälkeiset ensimmäiset viikot tuskin vielä tuottavat voittoa tai välttämättä edes myyntiä. Kaikki vaiva kuitenkin palkitaan, jos verkkokaupan eteen jaksaa tehdä työtä aktiivisesti pidemmän aikaa.
 
 

10. Suunnitelmat jäävät puheen tasolle

 
Kaikkia menestyviä verkkokauppoja yhdistää yksi asia: suunnitelmat eivät ole pelkkää sanahelinää vaan konkreettisia toimenpiteitä. Hyviä ideoita on mukava kehitellä, mutta vasta niiden toteutus vaikuttaa kaupankäyntiisi. Ilahduta asiakastasi, aktivoidu sosiaalisessa mediassa, suunnittele kampanjoita ja hanki näkyvyyttä – kaikki nämä teot auttavat sinua kohti suuriakin tavoitteitasi. Verkkokaupan pyörittäminen on hauskaa ja palkitsevaa, kun hommaan heittäytyy täysillä!
 
 

Markkinoinnilla potkua verkkokauppaan!

 
Oletko perustamassa omaa verkkokauppaa, ja nyt mietit kuinka saat ohjattua potentiaaliset asiakkaat sivuillesi? Tai oletko jo pyörittänyt omaa verkkokauppaasi ja kaipaat uusia ideoita markkinointiin? Kokosimme yhteen kattavaan oppaaseen verkkokaupan digitaalisen markkinoinnin vinkit ja menetelmät. Lataa opas ja lue lisää!
 
 
 
 
Lataa opas tästä